Um estudo sobre as estratégias de atuação e as prioridades competitivas das duas maiores empresas de saúde em grupo do Brasil

Isabela Tatiana Teixeira, André Luiz Romano, Alceu Gomes Alves Filho, Ana Lucia Vitale Torkomian

Resumo


O objetivo da pesquisa foi identificar estratégias de operações das duas maiores empresas de saúde em grupo brasileiras, avaliando estratégias competitivas genéricas. O artigo é baseado na literatura preliminar, que combina estratégia competitiva genérica, prioridades competitivas de operações de serviços e áreas de decisão estruturais e infraestruturais para discussão de estratégias de operações. O artigo é um estudo multicaso baseado em fontes secundárias. Para amenizar as limitações decorrentes das informações de fontes secundárias, especialistas do mercado de saúde suplementar realizaram entrevistas semiestruturadas. Identificou-se na pesquisa que os alinhamentos das estratégias de operações das empresas com as estratégias competitivas declaradas tiveram relação direta com o desempenho obtido no período analisado.

O estudo confirmou que as empresas analisadas atuam com estratégia de operações que se reflete de forma diferenciada na estratégia competitiva. O estudo contribuiu para o avanço da pesquisa em saúde suplementar brasileira e para a pesquisa em estratégia de operações de serviços de saúde.

Palavras-chave: Estratégia de atuação, saúde suplementar, empresas de saúde

 

A study on the operating strategies and competitive priorities of the two largest group health companies in Brazil

ABSTRACT

The objective of the research was to identify operational strategies of the two largest Brazilian group health companies, evaluating generic competitive strategies. The article is based on preliminary literature, which combines generic competitive strategy, service operations competitive priorities, and structural and infrastructural decision areas for discussing operations strategies. The article is a multicase study based on secondary sources. To mitigate the limitations arising from information from secondary sources, specialists from the supplementary health market conducted semi-structured interviews. It was identified in the research that the alignment of the companies' operations strategies with the declared competitive strategies had a direct relation with the performance obtained in the analyzed period.

The study confirmed that the analyzed companies operate with an operations strategy that is reflected in a differentiated way in the competitive strategy. The study contributed to the advancement of research in Brazilian supplementary health and to research on health service operations strategy.

Keywords: Action strategy, supplementary health, health sector companies


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DOI: http://dx.doi.org/10.23973/ras.90.336

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